قهوة جمالات

لوكلامنا دخل النفوخ وشخلل الشخاليل وبهرر البهارير يبأه العملية نجحت ، موضوعاتنا كلمتين مش مجعلصين لا فيهم لاسيما ولا فيهم حبذا ، أنا حدون كلام موزون وحقول كوسه واقول يا لمون

 
الأربعاء,تموز 02, 2008


((كلاكيت أول مرة – فى التليفون ))
سامح : أنا مش ممكن أبطل أحبك يا إيمان
إيمان : إنت ايه يا أخي بقولك أنا مرتبطة إبعد عنى أحسنلك
سامح : يعنى مفيش أمل
إيمان: أمل إيه اللى بتتكلم عنه إنت يظهر باين عليك مسطول
ودييييييييييييييييييييب (( تقفل السماعة فى وشه))
-----------قطع----------
إيه رأيك فى المشهد ده .. تفتكر سامح الغلطان علشان حب واحدة مرتبطة وهو عارف ..ولا إيمان هى الغلطانة علشان مدتهوش فرصة يعبر فيها عن مشاعره وصدته من أول مرة ..! بيئهيلى أن الموقف مش محتاج إجابة أكيد سامح هو الغلطان وأكيد موقف إيمان صح ..وهو الموقف اللى من الطبيعي يصدر من واحدة مرتبطة ومخلصة للى مرتبطة به .. يبأه الغلط فين ؟!

الغلط أن الراجل يكون العامل رقم 3 فى أى علاقة حب .. يعنى بيكون بيحب من طرف ثالث ..والغلط الأكبر أنه يستسلم لعواطفه فى العلاقات اللى من النوع ده ..لأن العواقب فى كل الأحوال مش حتكون لصالحة ..ليه ؟! ..حقولك يا برنس:
أولا : حيفقد فى العلاقات اللى زى دى شىء مهم جدا وهى (( كرامته )) ..والحب إذا كان من غير كرامة يعتبر ضعف ..وإذا كان سعى الراجل وراء الست فى حد ذاته مش معيب للراجل لكن فى حالة الحب من طرف ثالث الوضع مختلف .. لانه بيسعى خلف واحدة ارتضت قلب غير قلبه وسلمت علقها وقلبها لشخص غيره ..فحتى لو هو مشعرش بكرامته بتنقح عليه وإستمر فى مطاردة سراب الحب أكيد هى حتقول له بصراحة (( يا أخي خلى عندك كرامة )) .
ثانيا : حيظل هناك شىء من تعذيب الضمير إنه لو نجح وأفسد العلاقة بين اتنين مرتبطين لرغبته انه ياخد حببته إلى مملكة الخاصة ..فكم العذاب والقلق اللى سببهم للطرف الأخر اللى ملهوش ذنب حيفضل دائما مصدر لتأنيب الضمير .
ثالثا: حيظل الحبيب من طرف ثالث ورقة فى يد البنات ضعاف النفوس اللى بتستخدمه كورقه ضغط على حبيبها لو ملاقتش منه غير الجفاء او الخصام فى يوم من الأيام ، ولأن الست تدافع عن حبها بكل ممكن ومستطاع ولأن منهن اللى مش بتعبأ بمشاعر الناس فقد توهم الحبيب من طرف ثالث انها اخيرا حبته ويطلع فى الاخر إنها لا حبته ولا شىء وإنه مكنش غير لعبة وانتهى فيها دوره .

رابعا : حتى لو الحبيب من طرف ثالث إستطاع إنه يفوز بحبيبته ويفرق بينها وبين من إرتبطت به .. حيكون هناك بذور للشك داخل نفسه مستنية الوقت المناسب لتنبت .. فالبنت اللى باعت اللى حبته علشانه ايه اللى يمنع إنها تبيعه هو كمان فى يوم من الايام .. وهكذا حتلاقى كل تصرفاتها مصدر للشكوك من ناحيته .
فاللى بيحب من طرف ثالث نهايته أندله وحياته حتكون بهدلة .. وبعدين يا رجاله عاوزين نتكلم بصراحة ليه الراجل فى الحب ده يتنازل حتى ولو على حساب كرامته ! إيه اللى يدفعه لشىء زى ده ! ..هل مثلا من اجل السعادة !.. يبأه غلطان لأن السعادة فى الحب لا تكون إلا إذا كان الحب متبادل .. ولو واحدة اتجوزت واحد علشان يكون( ضل راجل ولا ضل حيطه) ازاى هى حتقدر تعطى الراجل السعادة اللى هو عاوزها ..ولو سعى الراجل وراء الوهم ظننا منه إنها يمكن انها تحبه بعد كده يبأه بيلعب على حاجه فى علم الغيب وحتتحول علاقته بها إلى إستجداء الحب ..وده بيحصل لقناعة عنده انه مش حيقابل تاني وحدها زيها يحبها أو فى جمالها أو فى أخلاقها .. وده برده إعتقاد خاطىء لأن طالما الانسان بين ضلوعة قلب يبأه يقدر يحب مرة واتنين وممكن ان تقابله محطات الحب الحقيقى أكتر من مرة .

بقلمي

(( كيمــــو))



في02,تموز,2008  -  08:16 مساءً, hamasatdalia كتبها ...

كيموووووووو

يا محيرنا فى توبيكاتك أنت

فعلا الانسان بلاش يرتبط او يعلق نفسه بواحدة مرتبطة بغيره للاسباب اللى انت قولتها

وفعلا الكرامة مهمة جدا فى الحب ، وفى العلاقات اللى زى دى أكيد الكرامة فيها حتنتهك

أساس الحب أنه يكون متبادل وساعاتها حيباه فيه كمان احترام بين الطرفين

التوبيك جميل جدا (( والصورة كمان حلوة)) وبيعبر عن حالات موجودة فعلا فى المجتمع .

في02,تموز,2008  -  08:37 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

داليتي الغالية ..
كلامك سليم يا باشمهندسة ..
الحب لو مفيهوش كرامة مش حيباه حب حيبأه حاجه تانية إمتلاك إسعتباد إذلال
أى مصطلح من دول يمشى
لكن طبعا الكرامة ضرورية جدا فى الحب
بس لازم نوضح يعنى ايه كرامة
يعنى مثلا لما أزعق لخطيبتى وأعلى صوتى عليها متجليش تاني يوم تقولى يله نفسخ انا عندى كرامة
ده هنا يباه الهبل
الكرامة بمعنى معاملة الانسان كبنى ادم وإشعاره بإنسانيته دي
وده مهم جدا فى الحب إنك تحسسى اللى قدامك بقيمته
حتى عند الغضب يبأه حاسس انك غضبانه علشانه علشان مكنتيش متوقعة منه انه يعمل كده
أو غضبانه علشان خايفة عليه

فيه نقطة تانية يا داليا
فيه ناس عندها ( عقدة الرفض) سواء كان رجل أو ست
ويقولك ايه ( أنا مينفعش اترفض ) ولو اترفض تجيله صدمه
وده غلط ..
المفروض ان الانسان لو حب واحدة ومش عارف شعورها يتقدم ويوضح كل شىء
حتى ولو إترفض ده مش حيجرح كرامته فى شىء
لان كل إنسان له ( سيستم ) معين متوافق مع حد تاني ممكن ميكونش أنت
يبأه الحالة دى مفيهاش احراج
لكن اللى يجرح كرامته امته لما يسوق فيها ويصمم ويطاردها
أكيد حيتقال عليه بارد
ودى مختلفة طبعا عن حالة الحب من طرف ثالث
لانه بيجرى وراء واحدة خلااااااااااااااااااااااااااص ارتبطت
ده حتى فى الشرع الرسول صلى الله عليه وسلم قال لا تخطب على خطبة اخيك
هى دى الاصول
وهى دى الاخلاق .


في02,تموز,2008  -  08:58 مساءً, كنزى 2009 كتبها ...

ازيك يا اكرم يارب تكون بخير
اهنئك على ادراجك الجديد
اكرم انا معاك ان الحب لازم يكون متبادل بين الطرفين لان طبعا دى بتبقى راحه للا ثنين
كل واحد عارف مشاعره تجاه الاخر
اكرم احنا اكيد كل واحد له وجهه نظره لكن لو الانسان ده عارف ان الانسانه اللى قدامه مرتبطه بانسان اخر
يبقى ميفكرش فيها لانها لو كانت بتحب الانسان اللى هى مرتبطه بيه
يبقى اكيد هترفض الطرف الثالث
اللى بيسمح لنفسه ان يدخل مابين اثنين مرتبطين لدرلجه الحب
اما لو كانوامجبرين على الارتباط وده بيتسمى ارتباط مصالح اما يبقى علشان فلوس واراضى او مستوى هاى يعنى
وده طبعا بيفشل بسرعه لانه فى الاخر مصلحه لو اتدايت بيفسخوا الخطوبه
وبعدين اكيد الراجل هو الللى لازم يجرى ورا الانسانه اللى بيحبها بس تكون طبعا مش مرتبطه لانه اكيد هيسببلها متاعب
ده رايىء واتوكل على الله
تحياتى لك وبادراجك الذى امتعتنا بيه
كنزى

في02,تموز,2008  -  09:46 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

كنزى الغالية ..
كويس انك ذكرتى نوع تاني مهم أو شكل من اشكال ارتباط المصالح وهو ان يكون فيه نوع من الإرتباط بين طرفين مش ناتج عن حب مصالح او حاجه زى كده ..
لكن برده دخلو الطرف الثالث فى العلاقة اللى زى دي حتتوقف على ايه ؟؟!!
أكيد حتتوقف على مدى إستجابة البنت له ورفضها لشكل الارتباط اللى فيه مصالح
هنا أكيد حتاخد موقف وتنهى الارتباط المصلحى ده .. لكن ممكن برده تكون البنت بتاعة مصلحتها وموافقة على شكل الارتباط اللى فيه مصلحة .. هنا برده الطرف الثالث سيعاني
هو وضع من أوله لاخره مش مريح
أنا شخصيا لي قاعدة أسير عليها إنى لا ارتبط بواحدة قلبها مع حد تاني
طبيعتى ترفض ده
جايز غيرى ممكن يقبله
لكن انا رافض للشكل ده من اشكال الارتباط
لانه وضع غير مريح إطلاقا .

في02,تموز,2008  -  09:55 مساءً, كنزى 2009 كتبها ...

اكرم
انا مش بتكلم على انا البنت ممكن ترفض ارتباط المصالح
انا بتكلم من ناحيه انها تون مغصوبه وانت طبعا عارف يعنى ايه تبقى بنت مفروض عليها الطاعه لان طبعا بيبقى فى نوع كده من الاهالى لازم تتجوزى كذا عشان يحافظ على فلوس العيله مثلا يعنى
اما طبعا لو هى زى ما بتقول مشرفضت اكيد بينتهى الارتباط ده
انت طبعا عندك حق انك ترفض
وفى فعلا ناس كتير بتقبل وبترفض
دى مش نهايه العالم
وانا اسفه اذا كنت طولت فى تعليقى
تحياتى
كنزى

في02,تموز,2008  -  10:08 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

طولتى ايه يا كنزى بالعكس ردودك قيمة جدا
وانا متفهم وجهة نظرك تماما
مع تحفظ بسيط على فكرة ان ممكن تكون فيه بنت دلوقت مجبرة على جوازه
الزمن اتغير دلوقت يا كنزى وصعب اننا نشوف البنت اللى مغصوبة على جوازه مصالح او غيره وحتى ولو وجدنا حاجه زى دى حتكون حالات نادرة
لكن انا زى ما قلت متفهم وجهة نظرك تماما

لكن أقول حتى فى حالة البنت المغصوبة على جوازه لو دخل طرف ثالث فى حياتها وحبته لو ظلت على سلبيتها أكيد الطرف الثالث حيعاني برده ، مش ممكن نتصور ان البنت المغصوبة على جوازه ممكن انها تدافع عن حب ..
الاحسن والأسلم
تجنب النوع ده تماما .

في03,تموز,2008  -  07:43 صباحاً, خفقـــات قلبــــــى كتبها ...

أسجل رقم 7 فى العدد

ورقم 4 فى الزوار

رقم قياسى
ههههههههههههههههههههه

أقرأ وأعود

في03,تموز,2008  -  08:01 صباحاً, خفقـــات قلبــــــى كتبها ...


اولا اقول السلامو عليكم وصباح الخير عشان نسيتهم فوق

ثانيا الموضوع جميل جدا بجد وبيحصل كتيرررررررررر اوى
بصراحة انا مش لاقية حاجه اضيفها تانى على كلامك لانك استوفيت المشكلة من كل توابعها

بس فى حاجه صغيرة أحب أعلق عليها
وهى الكرامة ..
انا ليا رأى خاص فى الموضوع ده يمكن كتير يرفضوه

انا فى رأي مفيش كرامة بين اتنين بيحبو بعض لسبب بسيط جدا
لان لو حصلت مشكلة من احد الطرفين او لو حتى واحد منهم غلط فى التانى بشكل ما ،
مش بيبقى مقصود الغلط ده عن عمد لانه بيحبه وأحينا بيكون الغلط نتيجة اصلا حبه ليه زى الغيرة العمياء فى الحب مثلا،، فلو هو أساء التصرف او غلط فبيبقى التفكير المقابل من الطرف التانى هو التسامح

لكن لو مكنش الحب متبادل من الطرفين يبقى هنا نقف الف وقفه للكرامة لأن ساعتها بيبقى التصرف ناجم عن الامبالاة للطرف التانى وعدم الشعور بأهمية أحساسه او جرحه

انا طبعا مقصدش الحب بين راجل وأمرأه فقط
لأ بين الاصدقاء كمان ،، ويمكن يكون للأحبه منظور أخر يختلف عن الأصدقاء ،، الله أعلم

أسفه جدا على التطويل ،، بس فى حاجه أتمنى ان تتكلم عنها فى إحدى إدرجاتك
وهى الجواز عن حب وجواز الصلونات ،،، ومدى نجاح كل منها ونسبة تواجدهم حاليا عندنا

شكرا لسعة وقتك ...

أتمنى لك كل خير

في03,تموز,2008  -  10:38 صباحاً, أكرم صبري كتبها ...

خفقـــات قلبــــــي
الرائعة ..
إضافة مهمة جدا منك
كنا بنتكلم عن الكرامة تحديدا فى إطار الإدراج أو فى إطار ما يتكلم عنه الادراج وهو الحب من طرف واحد .. لكن برده حتى ولو الحب متبادل لازم يكون فيه كرامة فى الحب .. أبعادها مختلفة من واحد للتاني وراجعة لتقدير كل واحد .. وإحساس الانسان بكرامته حتنعكس على اللى قدامه فيحترمه .. طبعا يا خفقات قد تصدر من بعض الاطراف أفعال وتصرفات تضايق الطرف الأخر .. لكن تحديد أبعاد الكرامة مختلفة من واحد للتاني ، لكن اكيد طبعا الانسان مش حيتعلق بتفاهات الأمور ويقول انا كرامتي نقحت عليا .. لأ طبعا .. بس أنا شايف أن التضحية فى الحب والتسامح فيه لا يناقض ابدا مفهوم الكرامة ولازم الاتنين يمشوا مع بعض فى خط متوازي مع مراعاة ان المغالاة فى الاحساس بالكرامة مش حتفسد بس الحب ده علاقات اجتماعية كتير .. لأن وارد الانسان يضايق حد فى ساعة غضب أو غيره فهنا يلعب التسامح دوره ..
شكرا يا خفقات على ردك الهايل .

في03,تموز,2008  -  02:43 مساءً, سوما حسونه كتبها ...

السلام عليكم
------------------------------------------
طالما الانسان بين ضلوعة قلب يبأه يقدر يحب مرة واتنين وممكن ان تقابله محطات الحب الحقيقى أكتر من مرة .
----------------------------------------
فعلا استاذى

وكلمتك دى اللى شدتنى لان مدام انت عايش وقلبك بينبض وجواك حب اكبر من كل شىء وهو حب الله مش هتتأثر لو فقدت حب اصغر

تحياتى ليك

في03,تموز,2008  -  04:27 مساءً, كنزى 2009 كتبها ...

اكرم
دعوه لجديدى
بانتظارك دمت بخير
تحياتى لك
كنزى

في03,تموز,2008  -  05:12 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

سوما حسونه

::: لان مدام انت عايش وقلبك بينبض وجواك حب اكبر من كل شىء وهو حب الله مش هتتأثر لو فقدت حب اصغر :::

ونعم بالله ..


في03,تموز,2008  -  05:14 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

كنزى الرقيقة ..

أشكرك على الدعوة

وسألبيها بعون الله .

في03,تموز,2008  -  06:09 مساءً, على الشناوى كتبها ...

انا نفسى اعرف بس هل فية حاجة اصلا اسمها حب سواء طرف اول او اتانى او تالت الحكاية كلها رغبة واحيتاج وسعات مصالح وممكن يكون خوف من الوحدة وعلى فكرة دا سواء للرجال او النساء ولو سالت اى اتنين انتم بتحبوا بعض وقالوا جدا اسألهم لية؟ هتلاقى نفس الاجابة زى مثلا ان البنت تقول اصلة شخصيتة قوية وشهم وبيحافظ عليا من الناس( طبعا من الناس مش من نفسة) يمكن فاكر نفسة قديس اما لو سالت الراجل هيقولك اصلها شخصيتها جميلة وكلها حنان ورقة وبتفهمنى من قبل ما اتكلم ولو شوفت نفس الاتنين بعد الجواز دا لو اساسا اجوزو ممكن تلاقى حيتهم حجيم فى جحيم
انا عارف ان كلامى غريب بس دا مجرد راى وممكن تعتبرنى من المعارضة بس بلاش سجن
وتحياتى لك بالمزيد والافكار المتدفقة الجميلة

في03,تموز,2008  -  07:02 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

على الشناوى

ايه يا باشااااااااااااا

الصورة القاتمة دي

يا عم على الحب موجود بس يمكن لان الظروف صعبة شوية أقصد شويتين فخنقاه ..لكن على المستوى العام الحب موجود مش لازم يكون الحب بفمهومه زى ما أنت متصور وزى ما الافلام العربي صورته .. حتى فى جواز الصالونات وفى حاله وجود القبول المبدئي تلاقى بذرة الحب بدأت تنمو .. الحياة الزوجية مؤسسة متكاملة فيها هموم كتير هى مختلفة عن مرحلة الخطوبة اللى مفيهاش غير الضحك واللعب والحب .. الزواج له مسئولياته وهمومه المشتركة بتخلى الحب ياخد شكل تاني أفضل تعبير عنه هو ( المودة والرحمه ) اللى وصف بهما القرأن الكريم العلاقة الزوحية .

تقبل تحياتي يا على .

في03,تموز,2008  -  08:32 مساءً, مجد الدين كتبها ...

عم اكرم الحب كرامه
ولو اتلغت الكرامه يبقي اتلغي كل شئ
وماتت كل حاجه
جمعه مباركه ان شاء الله

في03,تموز,2008  -  09:01 مساءً, posycat كتبها ...

علي طول متاخرة كده اده مينفعش كده ههههههههههه
موضوعك حلو اوي وخايفه ارغي فيه
بس انت عندك حق...
بصراحه لازم يكون الحب في كرامه...بس ميكنش في كبرياء ....ولا تقل لدرجه الخنق
الحب ليه معني كبير اوي ميتوصفش .... بس يكون في الله....والانسان الي يقبل انه يفصل بين اتنين بيحبوا ..هيتعذب كتير اوي ...وهيعذب الطرفين التانين....
وبصراحه كمان لازم الواحد يحكم قلبه وعقله الاتنين معا ...علشان ميجرحش ولا ينجرحش
كفايه كده بقاهههههههه
لك مني خلص التحيه

في03,تموز,2008  -  09:40 مساءً, العاشقة أسماء كتبها ...

مساء الخير أستاذ أكرم
الحب من طرف ثالث من البداية فاشل ونهايته معروفه بس احيا مثلا ماقلت بيستخدم الشخص لتحقيق غايات معينه وانت حكيت واستوفيت بالموضوع ادراج واقعي جدا جدا جدا
أحب اكد على كلام الأخت الكريمه خفقات قلبي بالحب المتبادل بين الأثنين مافي كرامه
بس الحب من طرف واحد لازم الواحد يخلي عنده دم وكرامه هو طلب الحب ومالاقه ليه يبهدل
نفسه
جمعه مباركه عليك وعلى كل زوارك الكرام تقبل مروري وأحترامي لقلمك

في04,تموز,2008  -  09:14 صباحاً, أكرم صبري كتبها ...

مجد الدين
اصبت الحقيقة ..

اللى عاوز يحب بدون كرامه حيتبهدل ويمكن ميحسش بالبهدلة دى لانه باع كرامته .

في04,تموز,2008  -  09:15 صباحاً, أكرم صبري كتبها ...

posycat
هههههههههههه اعملك ايه بأه يا بوسى
ديما تيجى متأخرة
أكيد المواصلات يا بسبس ههههههههههههه
وانا معاكي يا بسبس لازم الانسان يحكم الاتنين
العقل
والقلب
معااااااااااا

في04,تموز,2008  -  09:16 صباحاً, أكرم صبري كتبها ...

العاشقة أسماء
وأنا أؤكد على كلامك فى فشل نوعية هذا الحب
أشكرك يا أسماء
ردك جميل جدا

في04,تموز,2008  -  09:18 صباحاً, أم ليث كتبها ...

أخي اكرم
صباحك معطر بذكر الرحمن
جمعة مباركة ويوم خير وبركة
اذكر علقت عندك .......لا اجده
مكتوب ما زال كما هو
لي عودة

في04,تموز,2008  -  10:05 صباحاً, mona sawy كتبها ...


***..شوف يا لذيذ يا رايق

..الحب الحقيقي بيجي مرة واحدة..و كل اللي حواليه محاولة بحث عنه..

..الرجل التنح بقى..ده اللي تقوله غور..يقول برقبتي..ده مش ح يتعلم الا لما يقع

..في ايد واحده ..قانونها في الحياة..هو..:

************أدغدغه و أرميه *********
**********و لا انفع الغير بيه *********

**جمعه مباركه بإذن الله تعالى**
**جعلنا الله فى هذا اليوم من المغفور لهم **
** و لا تنسونى من دعاءكم **
.


في04,تموز,2008  -  11:28 صباحاً, أكرم صبري كتبها ...

أم ليث ..
صباحك اشطة
بصراحة أنا مشفتش التعليق الأولاني ده
لعله مكتوب
المهم
بانتظار تعليقك

في04,تموز,2008  -  11:33 صباحاً, أكرم صبري كتبها ...

mona sawy
منمن ..
(( الحب الحقيقي بيجي مرة واحدة..و كل اللي حواليه محاولة بحث عنه ))
دى أختلف معاكي فيها يا منمن ..
الانسان ممكن يفشل فى حبه اللى هو كان حب حقيقى بالنسبه له على الاقل لكن مش معنى كده أن الحب الحقيقى محطة واحدة ..لاننا لما بنقول الحب الحقيقى معناه ان فيه حب مزيف وهو اصلا مش حب .. لكن طالما اننا اقتنعنا ان الانسان ممكن يحب أكتر من مرة بمعنى الحب يبأه هو ده الحب الحقيقى ..

أما حكاية الرجل التنح دى
فطبعا لا خلاف يا موني أن الكرامة مهمة جدا فى الحب
وصعب أن يكون طرف واحد بس هو اللى بيحب وهو الى مخلص وهو .. وهو ..الخ
كده حيصل لنقظة حيبيع فيها كرامته
لان الحب لازم يكون متبادل .. والوفاء متبادل ..
شكرا يا منمن على تعليقك الرائع .

في04,تموز,2008  -  12:25 مساءً, محمد عبد الله كتبها ...

شيخ العزوبية
انت طيب
اكيد عايش ايام ام كلثوم حب اية اليوم الحب با الجملة وما في با التفريد كل وحده معها كوم حبيبين وهو مثلها
ضفر بذات الدين تربت يداك


في04,تموز,2008  -  01:40 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

محمد عبد الله
شيخ العرب
أيام ام كثلوم ايه بس يا باشا هههههههههههههههههه
اعمل ايه بأه
مقتنع ان لسه فيه حب
هههههههه شفت الخيبة

في04,تموز,2008  -  01:50 مساءً, Wahdah Wahedah كتبها ...

مساءك ورد وشهد
وسكر وعسل نحل مكرر بأمر الله

جمعتك مباركه عليك و على كل من تحب بأمر الله

أكرم باشا صبرى
شوف يا سيدى
مسألة الكرامه دى بيتهيألى يعنى مالهاش صفه بين اتنين بيحبوا بعض
لسبب بسيط جداً
إن اللى بيحب بجد سواء هو واللا هى بيحافظ على حبيبه وبيخاف على مشاعره وكرامته أكتر من اى حاجه تانيه
وبالتالى الطرف التانى مش محتاج انه يدافع عن كرامته من حبيبه
وبالتالى برده أى علاقه فيها عدم مراعاه للطرف التانى .... بس على شرط... يكون فيه تأكد من عدم المراعاه دى.... نظراً لأن أحيانا بتبقى المسأله سوء فهم من الطرفين..
نرجع لكلامنا,,, لو فيه عدم مراعاه يبقى مافيش حب بجد
الحب الحقيقى يا أكرم بيخلى الإنسان يتحول ملاك
لدرجة إنه مش بيقدر يفتكر قبل الحب كان عامل إزاى ولا كان عايش إزاى
ومش شرط يكون مره واحده
أنا متفقه معاك انه ممكن ووراد جدا يكون أكتر من مره
ما اللى بيدق جوانا دا محتاج يدق على المليان
لأنه كده كده بيدق طول ماحنا عايشين
أو طول ما هو بيدق إحنا عايشين
المهم إننا بجد محتاجينه يدق على المليااااااااااااااااااان


كلامك محتاج قرايه تانى
ورجوعه تانى بإذن الله
ورد تانى بأمر الله

دا بس مبدئياً

وبعدين سؤال الجمعه إنت اللى بطلته
هههههههههههههههههه
اصلاً أنا ماكنتش واخده بالى من توافق المعاد كل مره
و من يوميها ما شفتوش
ههههههههههههههههههههههههه

والله من ساعتها لا أنا عارفه أدخل لا جمعه ولا سبت ولا أى يوم
دا حتى مكتوب نفسه لو دخلته كل يومين يبقى 5 دقايق وبالعافيه

دعواتك
وراجعالك بإذن الله

في04,تموز,2008  -  02:36 مساءً, محمد عبد الله كتبها ...

اكرم باشة
لا الخيبة بعيده عنك بس انت ما اخذت الموضوع بحقيقتة جعلت الست هي الضحية وهذي اصبحت ثاقافة عند المجتمعات الشرقية ان الضحية هي المراة دائم
فية زواج لسى كتشفته بس من الشهر الماضي اعتقد اني كنت غايب عن العالم ومعزول
زواج ما يلزم مهر ولا حاجة عبر الاثير فقط اخر تسهيلات في الزواج لا بعد طلاع عندنا زواج المسيار والسياحي والان فية فتوى زواج الوناسة مدري متى يطلع زواج با الساعة استغفرالله العظيم

انتبة من خابور الحب

تحياتي لك

في04,تموز,2008  -  06:03 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

Wahdah Wahedah
مروة اللذيذة ..
عندك حق
اللى بيحب حد بيخاف على مشاعره وبيحترمه وحتى لو وجدت هفوات مش حتصل لمرحلة جرح الكرامة لان فيه حب ما بينهم .. لكن تكلمت عن حالة مفيهش فيها حب متبادل علشان كده كان مسألة الكرامة فرضها نفسها على التوبيك .
...........................
يا بنتى أنا أتعودت خلاص الاقيكى يوم الجمعة
لكن حيث بأه انك كنت مختفية
خلاص سماح هذه المرة

في04,تموز,2008  -  06:08 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

محمد عبد الله
باشااااااااااااااااا
لا ابدا يا شيخ أنا ما تعاملت مع الموضوع ان المرأة ضحية .. المرأة زى الراجل قد تكون جاني او مجنى عليه ... لكن زى ما وضحت ان التوبيك بيتعامل مع حالة معينة ( حالة راجل بيحب واحدة وهى مش بتحبه ) وركزت عليها .. يعنى بتكلم عن الحالة دى بس .. لكن الحب بشكل عام فيه أشكال وحالات مختلفة .. أنا بس اخدت حالة واحدة واتكلمت عليها وممكن تكون الصورة دى معكوسة ( واحدة بتحب واحد وهو مش بيحبها ) .. يعنى انا اخترت فكرة ما وركزت الضوء عليها ..
لكن مش حنتكلم عن مين ضحية .. ومين جاني !
فالمرأة قد تكون ضحية أو جاني
والرجل كده برضه قد يكون ضحية أو جاني
لكن مش عاوزين نعمل حساسيات بين الرجل والمرأة اخترعها العالم اللى مورهاش حاجه بتوع ( جمعيات حقوق المرأة ) ..

في04,تموز,2008  -  08:29 مساءً, يوسف كتبها ...

أخى الكريم أكرم

تحياتى لك

مشكلة كبيرة أن يكون الانسان رقم 3 فى مسابقة المشتركين فيها 2 فقط

تذكرنى بطالب أعتاد أن يحتل المركز الآخير

فقرر استاذ له أن يمتحنه وحده ، كى يخلصه من عقدة المركز الآخير

وكانت المفاجأة .............

أنه حصل على المركز الآخير أيضا

تحياتى لك

في04,تموز,2008  -  09:05 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

يوسف
الشاعر الهمام
على رأيك يا باشاااااااااااااا

هو باين راضي بالمركز الاخير علطول هههههههههه

شكرا لمرورك يا باشااااااااا

في04,تموز,2008  -  10:22 مساءً, yasmeen كتبها ...

السلام عليكم . اخى الكريم اكرم اسمحلى احييك على موضوعك الهادف لكم من النقاط فى حياتنا .. وفى راى الخاص اللى ممكن الجميع يرفضه انه مفيش كرامة فى الحب والحب الصادق هو الحب فى الله وللاسف بنستغل كلمة الحب فى الله كتير الايام ديه ...
وايضا انت ذكرت مواقف كتير يمر بها الطرفين وللاسف على حسب الشخصيه والجديه ... والصدق .. والله وده كله بيرجع للحب الصادق المبنى باخلاص وهذا بفضل حب الله اولا ...
فى الاخر انا مش هطول لانى عندى كتير من الكلام ...انا بشكرك وبنتظر المزيد والافاده ا
ربنا يوفقكلما فيه الخير اخى الكريم .

في04,تموز,2008  -  11:09 مساءً, السيسى كتبها ...

شكرا لزيارتك أخى اكرم
موضوع جميل بدون مجامله ولابد أن يكون الرجل رجل
فأنا بعتبر ان الطرف الثالث اذا لم يبعد بجنتله فعليه الا يلوم الا نفسه
أما اذا كان بارد فعليه ان يترك عالم الرجوله
وبالنسبه للأخت اللى بتقول ظل رجل ولا ظل حيطه أحسن لها تزيط مع الزيطه
فالكرامه هى الرجوله

في05,تموز,2008  -  12:27 صباحاً, أكرم صبري كتبها ...

yasmeen
مرورك دائما بيسعدنى لان تعليقك
بيكون إضافة حقيقة للتوبيك ..
وأتفق معكى تماما فى أن الصدق ضرورى فى هذه العلاقات والوضوح وكل شىء
حتى تكون الصورة بشكل كامل واضحة أمام جميع الأطراف

أشكرك ياسمين على تعليقك الرائع .

في05,تموز,2008  -  12:30 صباحاً, أكرم صبري كتبها ...

السيسى
ردك رائع
فإذا كان فعلا الرجل يتسم بالبرود فى المشاعر والاحاسيس وتبلد الكرامة يبأه فقد الكثير
وشعار ( ضل راجل ولا ضل حيطه ) اصبح مفروضا على كثير من البنات الخايفة من شبح العنوسة ، وهى فى سبيل الهرب من ده ممكن تتجوز واحد لا تكن له اى مشاعر وتجنى عليه وتتعسه ..

أشكرك السيسى على تعليقك .

في05,تموز,2008  -  08:04 صباحاً, أم ليث كتبها ...

أخي العزيز اكرم
يسعد صباحك
الحب أن لم يكن به كرامة وأخلاق ما عاد حب
أصبح عند الطرف الثالث رغبة بإمتلاك شيأ ليس
له ولن يكن له .......بس في الزمن الحاضر أصبح
كل شيء ممكن حدوثه
تحياتي لك دائما

في05,تموز,2008  -  09:55 صباحاً, أكرم صبري كتبها ...

أم ليث ..
أوافقك الرأي أن الحب إن لم يكن به كرامه
سيتحول
لامتلاك .

اشكر لك تعلقيك ام ليث.

في05,تموز,2008  -  10:40 صباحاً, زهرة النسرين كتبها ...

كيمو ..

صباح الحب ..وسيرة الحب ...

اول مرة اسمع بالمصطلح ..الحب من طرف ثالث ..

ربما يمكن ان نعطي العذر لشخص احب احد وهو يعرف انه مرتبط ..احيانا لانملك ان نوجه مشاعرنا ولا عوطفنا ان تحب ..ولو دسنا على فرامل قلبنا على الاخر ..يحصل الحادث يحصل لانه قضاء وقدر ..

انا ارى ان ننظر بعين الشفقة والرحمة لان هذا شيء خارج على سيطرة الكائن البشري ..

تحياتي

في05,تموز,2008  -  12:34 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

زهرة الجميلة ...

صباح الحب المعطر برائحة الورد والياسمين ..
صعب يا زهرة نتعاطف مع الحالة دي ..مش لانه حب بالعكس الحب ده مش بأدينا ولكن لانه
إستمر فى الحب ده بعد لما عرف رفض الطرف الأخر له .. صعب جدا نتعاطف مع كل حالة حب .. لان فى ناس فى سبيل الحب بتضيع كل حاجه جميلة وتسبب تعاسة لاطراف تانية

زهرة اشكرك جدا لتشريفك
وتعليقك ووجهة نظرك الرقيقة .


في05,تموز,2008  -  06:57 مساءً, cinderella كتبها ...

كيمو يا كيمو
موضوع الحب من طرف تالت ورابع ده جايز جداا لانه المجانين في نعيم
كتير نشوف واحده حراميه بتجري وتطار واحد مرتبط ولا متجوز
وكمان نلاقي واحد نشال طالع جري وراء واحده مخطوبه ولا كمان متجوزه
بكل الحالات هي حاله حب غبيه ويكمن غباء صاحبها انه ترك كل الفاضيين ووقع في المليان ال يعني الدنيا خلصت
الحب عموما ان لم يكن متبادل فهو مش حب ممكن يكون له اي مسمي اخر ولكن الحب لابد له من طرفان لا اكثر ولا اقل حتي لا تتشوه العلاقه
تحياتي لك

في05,تموز,2008  -  08:10 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

cinderella
سااااااااااااااااااااااااندى
الحمد لله على السلامة يا ساندى أكيد هيصتى فى الأجازة
مين أدك يا عم
تصدقى يا ساندى
حلوة اوى المصطلح ده ( حرامي الحب )
ويا سلام لو طلع له قانون كمان
يبأه اشطة أوى
مشكوووورة يا ساندى على التعليق اللذيذ
الحمد لله على السلامة مرة تانية

في07,تموز,2008  -  09:29 صباحاً, ابن البلد كتبها ...


عم كيمو
دمت جميلا في قهوه جملات

جميل جدا ادراجك بس يعني ايه حب من طرف تالت ؟
يمكن تقصد ان الراجل ديما بيوصل للست متاخر ؟
طب والطرف الاول في حياه المراءه ده وصل امته ؟

شوف ياعم كيموا
المراه تحب رجل وتعشق اخر وتتمني ثالث وتتزوج رابع وتعزب باقي البشر
المراءه لغز محير جدددددددددددددددا وغداره وتمسك في اول رجل بيقولها كلام حلو


كما قال الفليلسوف احمد بن عدويه في ديوان ( اديك تقول ماختش )
خد العاميه لو اسمها ساميه
وخد العوجه لو اسمها نوجا
واتجوز اللي بتحبك وماتخدتش اللي بتحبها هاتعزبك وتذل اهلك




في07,تموز,2008  -  11:28 صباحاً, د.سامح إسماعيل كتبها ...

عزيزى اكرم
الحب في الارض بعض من تخيلنا لو لم نجده عليها لاخترعناه
خالص تحياتى وتقديرى لقلمك البديع
بس لي عتاب عندك
هو يعنى ملقيتش لصاحبك ده غير اسم "ســـامــح "
*********
دعوة لقراءة جديدى

في07,تموز,2008  -  11:56 صباحاً, أكرم صبري كتبها ...

ابن البلد ..

الحب من طرف ثالث غير الحب من طرف واحد فى تصوري .. الحب من طرف واحد ممكن يكون بيحب واحد هى مش بتحبه وخلاص القضية على كده .. لكن فى الحب من طرف ثالث اقصد انها بتحب واحد تاني غيره ..

ما علينا ..

يظهر انك موجوع أوى يا عمناااااااا منهم هههههههههههههههه
لالا يا بن البلد
انت قاسى شوية على المرأة
انت جايب عينات مهببة أوى ..

سيبك من الفليسوف أحمد بن عدوية
وخلينا مع الفليسوفة سعاد بنت حسنى صاحبة المقولة الشهيرة (( البنات الطف الكائنات)).

في07,تموز,2008  -  12:02 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

د. سامح

هههههههههههه معلش هى جت كده

اعمل ايه الاسم اللى جه فى بالى ساعتها

نورت التوبيك يا دكترة .

في07,تموز,2008  -  12:14 مساءً, فاطمه عبابنه كتبها ...

اخي اكرم
لقد كتبت تعليقا على ادراجك ولكن اتفاجأ انه لم ينشر..لذلك اعتذر
ساتاخر قليلا عن زيارتك لانني
سأغادر الى السعوديه لاداء مناسك العمره..الاربعاء
اتمنى ان تكون بخير ...
وسأدعو لك ولجميع الاصدقاء بالخير ولجميع المسلمين
كل الود

في07,تموز,2008  -  12:59 مساءً, dina seliman كتبها ...

فعلا
لما الانسان يحس انه دخيل او عزول يبقى الاحسن انه ينسحب
لان مفيش شئ اسمه حب من طرف تالت
ده وهم او خيال من كتر معاشه اتعود عليه
لكن ابدا مش حب



مواضيعك جميله مميزه
دمت بكل الخير

في07,تموز,2008  -  01:53 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

فاطمه عبابنه

تروحي وترجعي بألف سلامه

وتقبل الله منك

ولا تنسى

تدعيلى


في07,تموز,2008  -  02:49 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

dina seliman
جميل ردك يا دينا
وفعلا
ان معاكي
فى اللى قولتيه .

في07,تموز,2008  -  04:17 مساءً, nona2008 gamal كتبها ...

السلام عليكم
ايه يا أكرم باشا ايه التقل ده كله
لا زياره ولا دعوه
بس ايه موضوع الح من طرف ثالث ده
ده جميل قوي
دام قلمك يا باشا
دمت بكل الخير أخي الكريم

في07,تموز,2008  -  05:28 مساءً, أكرم صبري كتبها ...

nona2008 gamal

نونا

إن شاء الله لنا زيارة

قريبة .

في07,تموز,2008  -  09:35 مساءً, السيسى كتبها ...

السلام عليكم أخى أكرم
انت عارف ان الواحد اللى بينسى نفسه ويرمى روحه على واحده لاتحبه ؟
أظن ان عنده قصور فى التفكير ونسى ان الحب الافضل يأتى بعد الزواج بسب العشره الحسنه واكتشاف مميزات قدلايظن أنها لاتوجد فى غير التى يحبها
والأيام وضحت لنا كدا
والله العظيم لقد رأيت بنفسى رجل فى قمة الوسامه والجمال تزوج من امرأة قد لاتكون بنفس مقياس الجمال الذى نقارنه ويقول لى بنفس الجملة لاأريد أى شيئ من الدنيا بعد ذلك فيكفينى نعمة الله بأن أهدانى تلك الكتلة من الحياء تمشى على الارض ويكفى أدبها وووووووووالخ
الموضوع بسيط لمن تدبر الأمر
لك منى كل التحية